Helft consumenten niet tevreden over hypotheek advies

Het Expertise Centrum Financiële Diensten stelt dat maar liefst de helft van alle consumenten ontevreden is over het ontvangen hypotheek advies en de hierbij behorende diensten.

In 2007 nam het ECFD (Expertise Centrum Financiële Diensten) het initiatief om de hypotheek adviseurs en de door hun uitgegeven hypotheek adviezen te onderzoeken. Nu, een klein jaar later, blijken de resultaten in te slaan als een bom.

De kritiek over de hypotheek adviezen is in diverse categorien in te delen, de belangrijkste zijn dat het taalgebruik te moeilijk is. Voor de groep die voor het eerst een huis aanschaft heeft behoefte aan een eenvoudig, helder en begrijpelijk advies. Het uiteindelijke advies vind deze groep dan alsnog "slecht".

Als we kijken naar ouderen blijken zij vooral niet te spreken over de kwaliteit van het advies alsmede de hypotheekadviseurs zelfs. Snelle praters die hun afspraken (letterlijk en figuurlijk) niet nakomen.

De zelfopgelegde doelstelling van het expertise centrum zal dan ook een uitdaging worden: "het dichten van de kenniskloof tussen consument en financieel adviseur".

Gepubliceerd op 28 april 2008 om 2:00 uur door de redactie.

Reageren