Hypotheek advies beter maar nog niet goed genoeg

Sinds vorig jaar hebben 48.000 mensen een hypotheek afgesloten die niet bij hen past. De hypotheekverstrekkers vinden dit best een mooi aantal en zijn tevreden met de verleende diensten.

Hypotheek advies in Nederland wordt langzaam beter, maar er is nog een lange weg te gaan.
Hypotheek advies in Nederland wordt langzaam beter, maar er is nog een lange weg te gaan.

Tijdens een gesprek tussen Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de bankiers, verzekeraars en tussenpersonen kwam de kwaliteit van het hypotheekadvies ter sprake. De AFM gaf de kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland het rapportcijfer 7. In 2007 was dit cijfer nog een 6.

Dat dit rapportcijfer hoger is, heeft volgens de Consumentenbond niks te maken met het feit dat de hypotheekverstrekkers het licht gezien hebben. Volgens de bond en de AFM komt het door verscherpte controles.

De AFM ging voor onderzoek op bezoek bij 21 financiele dienstverleners en beoordeelde 214 hypotheekadviezen. Daaruit kwam naar voren dat het verkopen van te hoge risicoverzekeringen nog steeds heel normaal is. Vooral de verzekerde bedragen bij inkomstenverlies zijn veel te hoog. Ook ontbreekt het de adviezen nog aan duidelijkheid.

Het gemiddelde hypotheekdossier telt 220 pagina's. Een gemiddelde Nederlander vind een lekker leesboek van die omvang al te veel, laat staan een saai document over iets wat de meeste mensen toch niet begrijpen. Het moet allemaal veel duidelijker en klantvriendelijker. Het wordt tijd dat de hypotheekadviseurs eens gaan kijken wat de klant echt nodig heeft, in plaats van zich af te vragen met welke hypotheekvorm de meeste winst gemaakt kan worden.

Gepubliceerd op 25 oktober 2010 om 10:48 uur door de redactie.

Reageren