‘Hypotheekverstrekkers informeren onvoldoende over financiële situatie’

Twee op de drie hypotheekklanten voelt zich onvoldoende geïnformeerd door zijn hypotheekverstrekker. Het niet of te laat adviseren over de gevolgen van de crisis op hun financiële situatie wordt als grootste hekelpunt benoemd. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Deloitte en Gfk onder 798 woningbezitters.

Kant voelt zich onvoldoende geholpen door hypotheekverstrekker
Kant voelt zich onvoldoende geholpen door hypotheekverstrekker

Veel huiseigenaren voelen zich in de steek gelaten door hun bank. Twee op de drie vindt dat de hypotheekverstrekker onvoldoende informeert over de crisis en de impact hiervan op de eigen financiële situatie. Banken zouden eerder alert moeten zijn om zo tijdig te kunnen ingrijpen om problemen met de hypotheek te voorkomen. Het onderzoek dat door Deloitte en Gfk is uitgevoerd onder 798 woningbezitters maakt duidelijk dat banken en intermediairs worstelen met de preventie van betalingsachterstanden.

Volgens Deloitte moet de hypotheekverstrekker eerder signaleren welke klant op welke termijn veel risico loopt. Middelen als een budgetcoach, een betaalpauze of tijdelijke verhuur kunnen dan redding bieden bij betalingsachterstanden. Veel problemen zouden kunnen worden voorkomen wanneer banken eerder alert zijn en ingrijpen, aldus de onderzoekers.

“Toenemende werkeloosheid en langdurig aanhouden van de crisis leiden er toe dat meer en meer woningbezitters niet meer aan hun betalingsverplichtingen voor de hypotheek kunnen voldoen. Daarnaast bouwt een steeds groter deel van met name de jongere generaties een restschuld op, mocht de woning verkocht (moeten) worden”, zegt Peter van Loon van Deloitte.

Inmiddels zouden zo’n 82.000 huishoudens in Nederland een betalingsachterstand hebben van meer dan 4 maanden. Ruim een derde van de respondenten geeft aan restschuld als een groot probleem te ervaren. Verder blijkt uit het onderzoek dat in totaal 36 procent van de Nederlanders geen of een te lage financiële buffer heeft.

Eerder heeft Vereniging Eigen Huis een meldpunt geopend waar huiseigenaren hun ervaringen met hypotheekverstrekkers kunnen melden.  Volgens VEH zijn daar intussen 522 meldingen binnengekomen. “Op basis van deze meldingen voeren wij dit najaar opbouwende gesprekken met de grote Nederlandse hypotheekverstrekkers”, zegt Michel Ligtlee, beleidsadviseur van Vereniging Eigen Huis. “We zien dat ze het laatste jaar iets alerter en toegankelijker zijn geworden. Ze doen ook meer aan preventie, maar de nood bij klanten is hoog. Er is nog steeds veel te verbeteren, dus we blijven de banken kritisch volgen.”

Gepubliceerd op 9 oktober 2013 om 12:46 uur door de redactie.

Reageren