Ombudsman kraakt advisering Rabobank OpMaat hypotheek

De Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft naar aanleiding van klachten over de door de Rabobank verstrekte OpMaat hypotheek aanbevelingen gedaan en de advisering over de hypotheek zou ondermaats zijn geweest.

De klachten over de Rabobank OpMaat hypotheek draaien vooral om het feit dat er te weinig informatie en advies zou zijn verstrekt door de Rabobank richting consumenten. Vooral het risico van de Rabobank OpMaat hypotheek zou onderbelicht zijn geweest, het product bestaat namelijk uit een verzekering en de hypotheek c.q. de hypothecaire lening zelf. De OpMaat verzekering kan worden gebruikt om te sparen, te beleggen of een combinatie hiervan.

De Ombudsman is van mening dat de Rabobank consumenten uitvoerig had moeten voorlichten, dat deze voorlichting voldoende en tijdig gebeurde is niet gebleken door het onderzoek van de Ombudsman. Verder komt de Ombudsman tot de conclusie dat er mogelijkheden zijn om de gedupeerde klanten van de Rabobank tegemoetgekomen kunnen worden op diverse onderdelen.

Of de Rabobank de adviezen van de Ombudsman gaat opvolgen is niet bekend, de Ombudsman kan ook alleen maar een bemiddelende rol bekleden en het is nu aan de Rabobank wat ze met de aanbevelingen gaan doen.

Gepubliceerd op 4 december 2009 om 12:02 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren