Terugroepactie foute hypotheken door Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis (VEH) wil een nationale terugroepactie voor foute financiële woonproducten, waaronder hypotheken en verzekeringen. VEH verzamelt deze maand klachten van leden en niet leden, om te inventariseren wat als eerste moet worden aangepakt.

Terugroepactie foute hypotheken door Eigen Huis.
Terugroepactie foute hypotheken door Eigen Huis.

Door middel van deze actie hoopt VEH de sector te motiveren om voortaan zelf hun dubieuze producten terugroepen. Allerlei producten worden tegenwoordig teruggeroepen naar de fabrikant, behalve financiële producten en diensten.

Banken en verzekeraars beweren te hebben geleerd van hun fouten, en dat de klant nu centraal staat. In de praktijk blijkt dit helaas nog niet zo te zijn. Daardoor is het vertrouwen van de consument beschadigd. VEH hoopt dat consumenten namen van banken, producten en polisvoorwaarden kunnen leveren waar iets mis mee is, zodat VEH de banken kan confronteren voor een snelle oplossing.

Het gaat hierbij om zaken die het vertrouwen van de klant kunnen verbeteren. "Neem het voorbeeld van een huiseigenaar die heel kort voor het aflopen van zijn hypotheek een nieuw rentevoorstel krijgt van de bank. Hij moet wel akkoord gaan, omdat er gewoon geen tijd meer is om rente en kosten na te rekenen of over te stappen. Absoluut niet netjes", aldus woordvoerder Hans André de la Porte.

Tot 1 oktober kunnen zowel leden als niet-leden op de website van Eigen Huis zaken aanmelden.

Gepubliceerd op 9 september 2010 om 11:00 uur door de redactie.

Reageren