Gratis advies bij hypotheekproblemen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) meldt dat banken en hypotheekadviseurs niet verplicht zijn een rekening te sturen voor advies aan klanten met betalingsproblemen. De financieel toezichthouder benadrukt dat het juist belangrijk is om met deze klanten in gesprek te gaan.

In een persbericht verklaart de AFM dat aanbieders van hypotheken en levensverzekeringen geen rekening hoeven te sturen bij advies. Mede als gevolg van de slechte economische omstandigheden krijgt de AFM veel vragen van aanbieders die worstelen met de vraag of ze wel advies mogen geven zonder rekening te sturen. Dit in verband met de strenge regels rond het provisieverbod. Toch kunnen aanbieders het volgens de toezichthouder ook gratis doen, in het kader van het beheer van de bestaande hypotheekovereenkomst.

“Het provisieverbod wordt als een grote belemmering ervaren om klanten te benaderen en tot een passende oplossing te komen”, aldus de AFM. Volgens de toezichthouder is bij het adviseren van klanten met betalingsproblemen in de meeste gevallen echter sprake van beheer en niet van het afsluiten van een nieuwe overeenkomst. Dit valt dan niet onder het provisieverbod. Aanbieders en tussenpersonen kunnen dus gewoon het gesprek aangaan met klanten zonder een rekening te sturen.

Klanten met betalingsproblemen op hun hypotheek zouden daarom door aanbieders geholpen moeten worden. De AFM stelt dat het vinden van een oplossing dan zowel in het belang van de klant als van de bank zelf is. Komende tijd zal de financieel toezichthouder de effecten van het provisieverbod op de beheerfase van lopende overeenkomsten monitoren en waar nodig in overleg met de markt inspelen op onwenselijke situaties.

Gepubliceerd op 18 december 2013 om 11:55 uur door de redactie.

Reageren